PL EN

Blog

13 XI 2014 r.

O barierach psychologicznych w nauce języków obcych

powiększ

W branży nauczania języków obcych spory nacisk kładziemy na psychologię procesu uczenia się. Zwracamy uwagę, że niezależnie od wagi ilości czasu poświęcanego na przyswojenie sobie języka, kluczem jest jakość myślenia w tym procesie psychologicznym. Najpowszechniejszym czynnikiem o potencjalnie największej szkodliwości są negatywne przekonania własne o braku zdolności opanowania innego języka. Doświadczenia szkolne często mimowolnie wspierają te toksyczne zapatrywania długo po formalnym zakończeniu kształcenia w szkole.  Z perspektywy ponad trzech dekad funkcjonowania koncepcji inteligencji wielorakich Howarda Gardnera http://pl.wikipedia.org/wiki/Inteligencja_wieloraka wiemy jednak więcej o specyficznych, indywidualnych preferencjach zdobywania wiedzy. Mamy też świadomość o wynikających z tej wiedzy potrzebach innego niż tradycyjny standard akademicki modelu nauczania. Ograniczenia administracyjne i organizacyjne wdrożenia metodyki wg Gardnera na szerszą skalę w systemie edukacji pewnie nie znikną w najbliższej przyszłości.  Nie ma sensu więc czekać i zamartwiać się niedopasowaniem trybu szkolnej nauki do naszych preferowanych stylów uczenia się. Koncentrujmy siły i uwagę na stwarzaniu sobie stałego i jakościowo możliwie najefektywniejszego kontaktu z z naszym docelowym językiem w oparciu o własny system uczenia się.

Wkrótce w kontynuacji wątku psychologicznego napiszemy o kilku innych barierach utrudniających opanowanie języka obcego.    engline w Google+

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X