PL EN

Blog

czytaj więcej

17 IV 2018 r.

Świat VUCA. Jak sobie z nim radzić?

Czym jest VUCA? To termin, który wszedł do użytku w latach 90. XX w., a wymyślili go stratedzy amerykańskiej armii. VUCA to akronim od słów: volatility, uncertainty, complexity, ambiguity. Oznacza to zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność. Pojęcie stało się szybko modne i zaadaptowane na potrzeby tłumaczenia innych zjawisk dalece wykraczających poza militaria.

czytaj więcej

17 VII 2015 r.

Personal branding. Wszyscy jesteśmy markami.

Ja jestem, Ty jesteś i Oni też są. Wszyscy jesteśmy ...markami. Personal branding w konwencji - pozornie nieco w swoim tonie lżejszej - "kryminalnej", wakacyjnej, choć całkiem przy tym na poważnie. Mimo wakacyjnej pory zdarza się nam w engline.pl natrafić w sieci na zastanawiający tekst z obszaru zarządzania wart - naszym zdaniem - udostępnienia. W zarysowanej mocną, wyrazistą kreską literacką konwencji "kryminalnej" ;-) przełamanej z szalenie modnym ...

czytaj więcej

12 V 2015 r.

X kontra Y. Generacyjny szok kulturowy w zarządzaniu?

Menedżerowie, a pracownicy Generacji Y. Generacyjny szok kulturowy w zarządzaniu? Raport Ashridge Business School (ABS) na grupie ponad 3000 menedżerów i absolwentów wskazuje, że jakkolwiek ci pierwsi podziwiają inteligencję i energię młodych pracowników, tak nie podoba im się stała koncentracja tej grupy pracowników na sobie samych. Innymi słowy, szefowie narzekają na słabą umiejętność Y pracy w zespole skutkującą często brakiem szacunku.

czytaj więcej

20 III 2015 r.

Freelancers - o satysfakcji i ryzyku pracy na własny rachunek

Wolni strzelcy bez etatu, tzw. "freelancers" stanowią rosnącą w liczbie grupę pracowników z różnych branż na rynku pracy. Zdaniem Michaela Lewisa - autora bestsellerów i również freelancera - pewną szczególną i powszechną trudność w tym przedsięwzięciu stanowi poczucie niepewności wśród pracujących na własny rachunek, że nie wykonują swojej pracy rzeczywiście dobrze. Jak sobie możemy poradzić - szczególnie w początkowej fazie - w tej roli, gdy nie mamy żadnych ...

czytaj więcej

28 I 2015 r.

Tim Ferriss - jak efektywnie rozpocząć dzień.

Tim Ferriss, znany przedsiębiorca i autor bestsellerowego "4-godzinnego tygodnia pracy", jak sam twierdzi, też nie jest wolny od złych nawyków niszczących efektywne działanie. Oto sposób, jak zapewnić sobie sprawny początek dnia pracy pochodzący z jego blogu "Productivity Tricks for the Neurotic, Manic-Depressive, and Crazy (Like Me)." Przed rozpoczęciem swoich codziennych zajęć spisz 3 do 5 kwestii, które stresują cię najmocniej. Często będą to sprawy ...

czytaj więcej

03 XII 2014 r.

Nauczanie dwujęzyczne i zintegrowane CLIL

Udział w zorganizowanym przez Centrum Usług Doradczych Euroregionu Pomerania 76. Polsko-Niemieckim Forum Przedsiębiorców w Szczecinie poświęconym nauczaniu dwujęzycznemu i Content and Language Integrated Learning (CLIL) dostarczył mi kilku refleksji po spotkaniu. W żaden sposób nie będzie to tajemnicą, że głównym czynnikiem utrudniającym rozwój współpracy transgranicznej między Pomorzem Zachodnim, a Meklemburgią - Pomorzem Przednim jest dość znacząca bariera językowa. ...

czytaj więcej

25 IX 2014 r.

O pracy i pasji okiem Hansa Christiana Andersena

Wspominałem już wcześniej z pewną dozą sceptycyzmu;-) o dość osobliwie dobieranych lekturach inspirujących liderów "Głos rozsądku o przywodztwie, zarządzaniu i szkoleniach". Tekst "Don't Do What you Love; Do What You Do" autorstwa Charlotty Lieberman w "Harvard Business Review" natchnął mnie postawą autorki do przypomnienia mniej wymagającej formalnie - od wymienionej w blogu - klasyki w postaci "Nowych szat cesarza" J.Ch. Andersena. ...

czytaj więcej

18 VIII 2014 r.

Głos rozsądku o przywództwie, zarządzaniu i szkoleniach

Słowo przywódca w zarządzaniu brzmi dość osobliwie i sztucznie, zdaniem Donalda Clarka współzałożyciela i szefa brytyjskiej firmy szkoleniowej Epic Group. Wywołuje ono często raczej ironiczny uśmiech lub wręcz spotyka się z sarkazmem. Trzy dekady temu nikt nie słyszał tego pojęcia w świecie zarządzania. Ludzi, którzy kierowali wówczas firmami nazywano po prostu dyrektorami zarządzającymi (managing directors - MD), czy po prostu dyrektorami. Dopiero lata 90-e sprowadziły ...

czytaj więcej

15 IV 2014 r.

Firma bez szefów? W Polsce wciąż dominuje "folwark społeczny" wg J. Santorskiego

"Zupełnie płaska struktura, brak menedżerów, zbędnej biurokracji i hierarchicznej drabiny, która bardziej dzieli niż łączy? Tony Hsieh, prezes Zappos planuje wydać 350 milionów dolarów, by do końca 2014 r. zlikwidować tradycyjne struktury w swojej firmie. Czy to ma sens? W Polsce istnienie takich firm "bez struktury" wydaje się być na razie mało prawdopodobne, ale nie niemożliwe.(...) - U nas relacje są ciągle tak silnie zdominowane stereotypem folwarcznych relacji, ...

czytaj więcej

20 III 2014 r.

Dobre rady są najbardziej potrzebne - czyli wątek programowy

Obfituje Sieć w tomy wynurzeń niezliczonych guru ekonomii rozmaitej jakości i proweniencji o zaletach zastosowania metody A czy B w biznesie. Niezależnie od czasami - jak można sądzić- dość wyraźnego rozmijania się z cnotą pokory autorów tych zaleceń, warto - moim zdaniem - poświęcić chwilę lub dwie i zatrzymać się w biegu zdarzeń. W chwili pauzy rzucić okiem na niektóre spostrzeżenia. Krótka lektura wsparta spojrzeniem w lustro może nam przynieść dość nieoczekiwane ...

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X