PL EN

Blog

19 VI 2018 r.

Pokolenie X - jego oczekiwania i potrzeby rozwojowe. Kto o nich pamięta?

powiększ

Jak liderzy mogą pomóc swoim pracownikom pokolenia X, aby korzystali z możliwości uczenia się i rozwoju zawodowego?

W dzisiejszych czasach urodzona w latach 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku generacja pracowników określana jako Millenialsi jest stale obecna w dyskusjach branży HR i nie tylko. Wciąż powtarzane są kwestie różnic oczekiwań od pracodawców pracowników tej grupy wiekowej w porównaniu z innym pokoleniami. I chociaż ważne jest, aby wziąć pod uwagę ich potrzeby, równie istotna jest refleksja, w jaki sposób angażujemy i motywujemy inne pokolenia w pracy. Przyjrzyjmy się zatem bliżej grupie wiekowej definiowanej jako generacja X.

Z grubsza rzecz biorąc, pokolenie X-ów obejmuje roczniki od połowy lat sześćdziesiątych do początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Pojawiło się na rynku pracy podążając za powojennym wyżem demograficznym zwanym Baby-Boomers i jednocześnie poprzedzając Millenialsów. To ostatnie pokolenie epoki przed nastaniem digital natives, tzw. cyfrowych tubylców - osób od dziecka zaznajomionych i korzystających z cyfrowych technologii.

Powszechnie cytowane cechy Generacji X obejmują samodzielność i poszukiwanie wolności. Ciężka praca, zaangażowanie i silna potrzeba samodzielnego podejmowania decyzji to kolejne wartości kojarzone z tą grupą wiekową. Wielu z nich wykazuje się sporą przedsiębiorczością. Generacja X ma oczywiście cechy wspólne z innymi pokoleniami, które razem z nią pracują.

W rzeczywistości mając do czynienia z rosnącym tempem zmian nie tylko w biznesie i nie tylko na rynku pracy, często okazuje się, że poszczególne pokolenia więcej łączy niż dzieli. Po stronie pracodawców pozostaje więc zadanie, aby zrozumieć specyficzne oczekiwania i wykorzystać potencjał rozwojowy swoich pracowników X.

Wielu przedstawicieli pokolenia X deklaruje mocne pragnienie uczenia się przez całe życie. Z badań firmy DDI zajmującej się przywództwem wynika, że jakkolwiek pokolenie Y uważane jest za pierwsze w historii jako digital natives, czyli cyfrowi tubylcy, urodzeni w epoce mediów cyfrowych, pokolenie X jest równie sprawne w posługiwaniu się zaawansowanymi technologiami. Jedną z płaszczyzn wykorzystania tych umiejętności jest nauka online. Spora część Polaków z tej generacji odczuwa potrzebę pogłębienia znajomości języka angielskiego. Ćwiczenie umiejętności językowych w środowisku online i - co szczególnie ważne- pod opieką doświadczonego lektora przynosi efekty wzmacniając poczucie satysfakcji z osiąganych celów.
Pozostaje jedynie następnie sprecyzować swoje oczekiwania i dopasować stosowny program zajęć, w czym może pomóc profesjonalny lektor i trener biznesu: Angielski online z lektorem

Istnieją jednakże pewne podstawy, aby twierdzić, że generacja X i Baby Boomers czują się nieco pominięci, jeśli chodzi o możliwości uczenia się i rozwoju zawodowego.
Niedawny raport "Pokolenia w Pracy" z Grupy City & Guilds podał, że 61% starszych pracowników uważa wysiłki brytyjskiego rządu za zbytnio nakierowane na wspieranie młodych ludzi do pracy. Ponad 40% z nich uważa z nich, że ich organizacja biznesowa jest bardziej skoncentrowana na wspieraniu rozwoju młodszych pracowników niż na pomoc starszym kolegom.
Kluczowe zatem wydaje się, zeby zaoferować naszym pracownikom pokolenia X szeroki zakres możliwości uczenia się i rozwoju, a przy tym wyraźnie komunikować im możliwości zdobywania nowego doświadczenia istotnego na ich ścieżkach kariery.

Często Generacja X jest bardzo zmotywowaną grupą i już ma pewną świadomość, co jest w ofercie branży szkoleniowej.
Na przykład, niedawno opublikowane brytyjskie statystyki rządowe podały, że w ostatnich latach - od roku 2011- więcej niż jedna na 10 osób uczestniczących w doświadczeniu rozwojowym na rynku pracy w Wielkiej Brytanii ma 50 lat lub więcej.

Doświadczenie rozwojowe nie jest więc tylko dla młodych - starsi, doświadczeni pracownicy mogą również wiele nauczyć się w nowym środowisku.
Rzecz we właściwym, dającym efekty doborze środków rozwojowych. Pewną formułą szkoleniową jest stawianie wyzwań doświadczonym menedżerom o charakterze autentycznych, z życia wziętych zadań z obszaru filantropii lub pracy na rzecz wspólnoty lokalnej. Dzięki nim wyrwani ze swojej osławionej strefy komfortu menedżerowie wracają do swoich biznesowych obowiązków z większą werwą i elastycznością w duchu podejścia agile.

Z perspektywy naukowej z kolei badacze zalecają ostrożność w przyjmowaniu stereotypów dotyczących specyficznych dla danego pokolenia stylów uczenia się w miejscu pracy. Doradzają raczej aby skupić sie na teorii uczenia się dorosłych, koncentrując się na przekształcaniu wiedzy teoretycznej w rzeczywiste zastosowania.
Pracownicy pokolenia X korzystają z wielu praktycznych umiejętności, które można wykorzystać w codziennym życiu zawodowym. Lubią natychmiastowe korzyści.
Lubią także wnosić swoje doświadczenie w środowisko edukacyjne.

Podsumowując, ważne jest, aby oferować pracownikom pokolenia X rozmaite możliwości uczenia się, ale nie ma potrzeby, aby projektować szkolenia specjalnie dla nich.
Są cenną i wpływową grupą ludzi. Warto zastanowić się, jak zainwestować w nich, aby uzyskać jak najlepsze z rezultaty wynikające z połączenia ich wiedzy i doświadczenia.

Kilka sugestii na koniec, jak uczynić naukę odpowiednią dla pokolenia X:

  • Stawiaj na współpracę: zachęcaj do dyskusji i dzielenia się rozwiązaniami. Możliwości uczenia się mogą pomóc generacji X w budowaniu znaczących więzi z innymi uczestnikami.
  • Oparte na doświadczeniu: dorośli słuchacze mogą czerpać radość z treści szkoleniowych związanych z ich obecną wiedzą i doświadczeniem.
  • Zachęcaj do aktywnego zaangażowania: wciągające uczenie się może skutkować lepszą i dłuższą retencją wiedzy.
  • Spraw, aby było to istotne i znaczące: dorośli słuchacze chcą uczyć się i rozwijać własne cele, a także ogólne cele organizacji.
  • Praktykuj różnorodność ofert: różnorodne style uczenia się, trening w sali szkoleniwoej,studia podyplomowe, seminaria internetowe i coaching.

Generacja X odwdzięczy się z nawiązką za okazane zrozumienie i szacunek w biznesie. Angielski przez internet z lektorem

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X