PL EN

Blog

02 VII 2020 r.

Rezyliencja - jak budować odporność psychiczną w czasach kryzysu.

powiększ

Pandemia Covid-19 może powodować długotrwały uraz psychiczny na niespotykaną dotąd skalę, jak wynika wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Case Western Reserve University w USA. Analiza wpływu kryzysu na zdrowie psychiczne Amerykanów i strategie radzenia sobie z nim wskazuje, że 27 procent respondentów spełnia kryteria diagnozy zespołu stresu pourazowego PTSD przy średniej dla populacji sprzed pandemii szacowanej na ok. 5,5%.

Jak możemy budować naszą odporność psychiczną, inaczej określaną jako rezyliencję w czasach kryzysu? Definiowana też jako swoista elastyczność, plastyczność umysłu, zdolność do odzyskiwania utraconych lub osłabionych sił wskutek kryzysu, rezyliencja uchodzi za umiejętność poddającą się kształceniu i ćwiczeniom.

Możemy w tej kwestii odwołać się do doświadczeń ekspertów zarządzania. Edith Cooper, była managerka HR m.in. w Goldman Sachs poleca swój - jak to sama określa - Toolkit, zestaw "narzędzi mentalnych", które pomagają jej budować odporność i radzić sobie w ciężkich sytuacjach. Lista podstawowa składa się z sześciu punktów:

  1. Znajdź cel i sens poza pracą. Znajdź misję, która odnawia twoją pasję.
  2. Polegaj na wsparciu swojej sieci kontaktów. Nikt nie poradzi sobie sam. Prośba o pomoc i akceptowanie jej, gdy ktoś nam ją oferuje, to symbol siły, nie słabości.
  3. Pamiętaj, że porażki mogą być ważną częścią rozwoju - jakkolwiek bolą, ale i uczą. Nie musimy wprawdzie gloryfikować porażek, ale też nie musimy się ich bać.
  4. Skup się na rzeczach, które możesz kontrolować. Skoncentruj się na sposobie, w jaki reagujesz na różne sytuacje oraz na postawie, którą demonstrujesz każdego dnia.
  5. Regeneruj się i bądź aktywny fizycznie, nawet w niewielkiej ilości. Ruch wspaniale wpływa zarówno na ciało, jak i umysł.
  6. Pielęgnuj relacje - na nasze szczęście ma wpływ towarzystwo, którym się otaczamy. Miej czas na śmiech i bądź blisko ludzi, na których ci zależy.

W swojej najnowszej modyfikacji Resiliency Toolkit 2.0 w czasie pandemii autorka dodaje dwie wskazówki:

  1. Wyrzuć to z siebie - nie można dusić smutku w sobie.
  2. Zawsze dawaj - bądź szczodry wobec innych.

Widać więc, że nie są potrzebne szczególne, specjalistyczne kompetencje do wzmacniania swojej odporności i siły wobec zdarzeń kryzysowych. Liczne badania pokazują, że dobre, pozytywne relacje z innymi ludźmi są najlepszym sposobem na zmniejszenie objawów traumy. Ważne jest, aby mieć kontakt z osobami bezpiecznymi i wspierającymi, nawet za pośrednictwem ekranów i połączeń telefonicznych. Znajomość angielskiego na pewno będzie dodatkowym atutem w tej globalnej komunikacji. Za kluczową uchodzi nie liczba ludzi, ale jakość tych relacji międzyludzkich. Ułatwiają one powrót do dobrej formy psychofizycznej.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X