PL EN

Blog

17 IV 2018 r.

Świat VUCA. Jak sobie z nim radzić?

powiększ
Epoka VUCA
Czym jest VUCA? To termin, który wszedł do użytku w latach 90. XX w., a wymyślili go stratedzy amerykańskiej armii.
VUCA to akronim od słów: volatility, uncertainty, complexity, ambiguity.
Oznacza to zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność.
Pojęcie stało się szybko modne i zaadaptowane na potrzeby tłumaczenia innych zjawisk dalece wykraczających poza militaria. W sferze gospodarczej VUCA wykorzystywana jest przede wszystkim w zarządzaniu, stanowiąc prosty i efektywny model opisu otoczenia,
które ma wpływ na funkcjonowanie firm.
Te cztery słowa - klucze usiłują zawrzeć w sobie złożoność procesów w dzisiejszej gospodarce. Zmienność niemal codziennie możemy zauważać np. w finansach. Ceny aktywów ulegają chaotycznym i szybkim zmianom.
Utrudnia to często odnalezienie jakiegoś trendu. Inwestorzy w konsekwencji doświadczają trudności w stworzeniu efektywnego strategii zakupowej. Niepewność z kolei może brać się z wielu innych czynników, choćby m.in. działań władz.
Przykładem niech będą niedawno wprowadzone restrykcje handlu w wybrane dni tygodnia rodzące wiele niejasności.
Stabilność np. prawa podatkowego w wielu krajach również, zdaniem biznesu, pozostawia sporo do życzenia. Złożoność, jak się wydaje, łatwo zauważyć w kontekście działalności prowadzonej w wielu krajach i na różnych kontynentach.
Globalny koncern musi sobie radzić z różnicami kulturowymi, prawnymi czy podatkowymi.
Prawdziwym być albo nie być firm staje się wówczas ich zdolność do konsumpcji potężnej ilości wiedzy agregowanej z wielu rozproszonych źródeł. Pod hasłem niejednoznaczność kryje się doświadczanie skutków napływu ogromnej ilości danych przez przedsiębiorców.
Informacje te mają często niejasny, niespójny lub wręcz wewnętrznie sprzeczny charakter.
Powoduje to trudności w skutecznym odczytywaniu zmian w otoczeniu biznesowym.
Związki przyczynowo-skutkowe wydają się skomplikowane w ustaleniu lub całkowicie nieznane.

W jaki sposób zatem radzić sobie w czasach VUCA? Trudno oczekiwać, aby powstawały uniwersalne i jednocześnie szczegółowe metody mierzenia się z VUCA wobec tak szybko zmieniającej rzeczywistości biznesowej. Eksperci od zarządzania sugerują odwoływanie się do kilku kluczowych i zdroworozsądkowych zasad,
które mają pomagać decydentom w skutecznym kierowaniu firmami w czasach VUCA. Zasada pierwsza: zachowaj elastyczność. Sformułuj swój cel, do którego będziesz dążył, ale wykazuj elastyczność wobec szczegółów. Na bieżąco modyfikuj działania i dopasowuj środki służące osiągnięciu celu. Zasada druga: zbieraj i analizuj informacje. Monitoruj trendy w swojej branży. Uprawiaj networking. Zasada trzecia: zachowaj jasność i prostotę rozwiązań. Świat, nie tylko biznesu, wydaje się już wystarczająco skomplikowany. I ostatnia zasada: testuj i eksperymentuj.
Mało prawdopodobne, aby efektywne i szczegółowe rozwiązania dla konkretnych wyzwań biznesowych powstawały wyłącznie w zaciszu -
skądinąd niesłychanie przecież ważnych i potrzebnych - gabinetów akademików na wydziałach zarządzania. Rozwijaj przy tym stale swoje umiejętności językowe zarówno online:engline online jak i stacjonarnie zajęcia stacjonarne
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. X